New York’ta Filipin Yemeklerinin Öncüsü Kral Phojanakong 54 Yaşında Öldü

Deniz Siyahi

Global Mod
Global Mod
2000’lerde ilk restoranı Kuma Inn ile Filipin mutfağını Amerikan mutfak ana akımına getirme sorumluluğunu üstlenen Kral Phojanakong – Aşağı Doğu Yakası’nda inanılmaz derecede küçük bir yer ve hızla tutkulu bir takipçi geliştirdi – 2 Ocak’ta Manhattan’da öldü . 54 yaşındaydı.

Eşi Annabel Nau-Phojanakong, bir hastanede ölüm nedeninin, omuriliğe ve beyne saldıran nadir bir hastalık olan granülomatöz amipli ensefalit komplikasyonları olduğunu söyledi.

Filipinli bir anne ile Taylandlı bir babanın oğlu olan Bay Phojanakong, hem klasik eğitim almış hem de ebeveynlerinin anavatanlarının ev yemekleri geleneklerini öğrenmişti. Annesi ona, zengin baharatlı eriştelerle yapılan pancit kantonu ve Filipinler’in asma gibi resmi olmayan ulusal yemeği olan adobo tavuğu gibi Filipin rahat yemekleri hazırlamayı öğretti. Onlara Tay mutfağında bulunan bazı tatlı notaları ekleyerek kendi yaptı.

Amerika Aşçılık Enstitüsü’nde okuduktan ve Daniel, Jean-Georges ve Danube gibi Manhattan’ın en iyi restoranlarında çalıştıktan sonra Bay Phojanakong, 2003 yılında Ludlow Caddesi’nde Kuma Inn’i açtı. 1995’te açılan SoHo’daki Cendrillon’dan sonra Manhattan’daki ikinci oturulabilir Filipin restoranıydı.


Restoranı bulmak zordu ve o zamanlar şehrin alışılmış gastronomik yolunun çok uzağında olduğu düşünülüyordu. Sıradan olmayan iki dükkânın arasına sıkışmış, stüdyo büyüklüğündeki yemek odasına çıkan baş döndürücü bir merdivene açılan basit bir kırmızı kapı.

“Birinin dairesi gibi hissettirdi; Greenwich Village’daki Lumpia Shack Snackbar’ın eski sahibi şef Neil Syham, bir telefon görüşmesinde, oda karanlık ve sıkışıktı, dedi. “Ama en çok hatırladığım, restoranından çıkan kokular: balık sosu, Çin sosları, soya sosu kokuları – bunlar az önce yüzünüze çarptı ve beni Güneydoğu Asya’ya geri getirdi.”

2004’te Kuma Inn mutfağı. Bay King, bir narenciye türü olan kalamar ve hindistancevizi sirkesi gibi geleneksel Filipin malzemeleri kullandı, ancak babasının Tay mirasına bir saygı duruşu olarak yemeklerine sık sık bir tatlılık kattı. Kredi… The New York Times için Lars Klove

Bay Phojanakong’un küçük tabaklar üzerine inşa edilmiş menüsü, kavrulmuş sosisler ve lumpia (bir böreğe benzer) gibi Filipinli favorilerle doluydu. Yemek pişirmesi ayrıntılı ama telaşsızdı. Bir tür narenciye olan calamansi ve hindistancevizi sirkesi gibi geleneksel Filipinli malzemeleri kullandı – saflık yanlısı olmamasına rağmen ve yemeğe yardımcı olacağını düşünürse ara sıra elma sirkesi gibi Batılı malzemeleri ikame etti.

Ara sıra, dinuguan veya domuz kanlı güveç ve kısmen döllenmiş ördek yumurtası balut gibi birçok Filipinlinin bile zor bulduğu yiyecekleri pişirerek daha da ileri giderdi.


James Beard Vakfı’ndaki programlardan sorumlu başkan yardımcısı ve Bay Phojanakong’un uzun süredir hayranı olan Anne McBride telefonla “Gerçekten harika bir damak tadı ve gerçekten harika bir lezzet duygusu vardı” dedi. “İnsanları çok memnun eden ve tekrar tekrar yemek isteyeceğiniz yiyecekler yaratan lezzete incelikli ve dengeli bir yaklaşım getirdi.”

Bay Phojanakong, Filipin yemeklerini şehre getirmede sadece bir öncü değildi. Ayrıca, yüksek kaliteli bir mutfak kariyerinin güvenliğini, tutkularını ağ olmadan keşfetme şansıyla değiştiren ilk şeflerden biriydi.

Kuma Inn, yetersiz bir operasyondu. Bay Phojanakong ve bir arkadaşı dekoru yaptı. Müzik, kendi çalma listelerinin yüklü olduğu bir CD çalardan geliyordu. Mutfaktan gelen ısı yemek odasını biraz fazla ısıtınca, Bay Phojanakong yangın merdiveni penceresini kırdı.

Dana Bowen, 2004’te The New York Times’da, “tamamen Bay Phojanakong’un hayal gücünden doğan bir auteur restoranı, eğer varsa,” diye yazmıştı.

2000’lerin başları, sosyal medyadan, Instagram etkileyicilerinden önce, gıda merkezli halkla ilişkiler firmalarının hücumundan önce, vızıltı satın alabileceğiniz bir şey olmadan önce, ağızdan ağza kelimenin tam anlamıyla bu olduğu zamanlardı.

Yine de bu geveze, yetenekli şefin, annesinin anavatanının Ateşli, gösterişli tatlarını Aşağı Doğu Yakası’nda bir yerde hazırladığı haberi bir şekilde yayıldı – gerçi kimse tam olarak nerede olduğunu açıklayamadı; sadece onu araman gerekiyordu.

Filipin restoranı Jeepney’in eski sahibi ve “I Am a Filipino” (2019) adlı yemek kitabının ortak yazarı Nicole Ponseca, bir telefon görüşmesinde “Bana göre bu seçim King hakkında çok şey anlatıyor,” dedi. “’Yemeğim iyidir’ diyor. Bence bundan zevk alacaksın. Ve senin onu bulacağını bildiğim için bu belirsiz konumu, başka bir belirsiz konumun üstüne seçeceğim.’”


Ünlüler müdavim oldu. Şehrin genç Filipinlilerinin çoğu da öyle. Ve hevesli şefler, Bay Phojanakong’un daha önce imkansız olduğu düşünülen şeyi yaptığını görmeye geldi: Filipinler’in bir zamanlar alay edilen, hatta korkulan mutfağını samimi, cana yakın ve havalı hale getirmek.

Cendrillon’un kurucu ortağı ve şu anda Brooklyn restoranı Purple Yam’ın sahibi olan Amy Besa, “Bunun iyi yanı, bu konuda iddialı olmamasıydı,” dedi. “Ev yemekleri güzeldi.”

Bay Phojanakong, 2017’de Kuma Inn’in önünde. Hevesli şefler, onun daha önce imkansız olduğu düşünülen şeyi yaptığını görmeye geldiler: Filipinler’in bir zamanlar alay edilen, hatta korkulan mutfağını samimi, cana yakın ve havalı hale getirmek. Kredi… Phojanakong ailesi aracılığıyla

Hayat boyu Manhattan’da ikamet eden King Phojanakong, 18 Ağustos 1968’de orada doğdu ve Doğu Yakası’ndaki geniş yerleşim bölgesi Stuyvesant Kasabası-Peter Cooper Köyü’nde büyüdü. King adlı babasının bir dizi küçük perakende işletmesi vardı ve Emma olarak bilinen annesi Zosima (Arceo) Phojanakong bir hemşireydi.

Karısıyla birlikte ailesi tarafından hayatta kaldı; çocukları Phebe ve Eduard; ve kardeşi Paul.

1986 yılında Bronx High School of Science’dan mezun olduktan sonra, Purchase’de State University of New York’ta ve City College of New York’ta okudu, ancak ikisinden de mezun olmadı. 1998 yılında Aşçılık Enstitüsü’nden mutfak sanatları alanında önlisans derecesi aldı.

2009 yılında, Kuma Inn’i açtıktan altı yıl sonra, Bay Phojanakong, Brooklyn’de Clinton Hill ve Bedford-Stuyvesant sınırında Umi Nom’u açtı. Kuma Inn gibi, tentesi hala kapının üzerinde asılı olan eski bir çamaşırhanede yer alan kasıtlı olarak sıradandı. Bu sefer şişlere, yumurtalı eriştelere ve Filipince içilen diğer yiyeceklere odaklandı – “uminom”, Tagalog’da “içecek” anlamına gelir.


Bay Phojanakong, 2015’te Umi Nom’u kapattı ve pandemi onu 2021’de Kuma Inn’i kapatmaya zorladı. Başka projelerin peşine düştü: East Village’daki Jimmy’s No. 43’ün bodrum katında bir açılır menü ve daha yakın zamanda Cook Like Özel olarak tasarlanmış yemek pişirme dersleri sunduğu King.

Bronx çevresindeki topluluk bahçelerinden sarımsaklı, ateşli bir çeşni yapmak için serrano biberleri satın alan bir girişim olan Bronx Acı Sos ile özellikle gurur duyuyordu.

Bayan Ponseca, “İnsanları yemeğe davet etmek istedi,” dedi. “Yeteneklerini, hafızasını, onları yemek yaptığı mutfağa davet etmek için kullanıyordu.”
 
Üst